Sunday, November 13, 2016

Google Drive

Pada hari ini saya dikehendaki melaksanakan pembentangan tajuk Google Docs. Google Doca ni adik beradik dalam Google Drive. Jadinya kena Gmail account untuk access dalam ni.

Yang bestnya,dalam google docs ni kita boleh edit segala kerja kita secara offline.
Contohnya kita buat dalam Microsoft Word, kita boleh terus simpan file kita dalam alam maya ini tanpa perlu risau nak buat backup incase laptop diserang virus-virus atau kena format.

Selain itu dalam google docs ada bermacam-macam template education yang memudahkan urusan kita sebagai teacher ni. Contohnya nak buat laporan atau lab report,semuanya ada dalam google docs ni. Kesimpulannya banyak perkara kita boleh buat dengan google docs ni. Anda hanya perlu explore dan cuba setiap template untuk melihat kelainan dalam google drive ini.

Menurut pendapat saya,google drive ini sangat bagus kerana option sharing yang terdapat padanya memudahkan kita untuk share file dan document kita kepada rakan-rakan kita yang jauh secara offline. Untuk guru pula,anda boleh meletakkan file secara offline dan boleh juga melaksanakan kui online untuk anak murid mahupun tugasan.



Video di bawah adalah tutorial ringkas bagi penggunaan google drive




No comments:

Post a Comment

Post Terbaru

Movie Maker

Nama pun movie maker,sudah tentu perisian ini untuk membuat movie menggunakan elemen-elemen yang terdapat dalam interface movie maker itu se...